Helsinki: Vastajäätynyt Vanhankaupungin selkä jäälle heitettyine kivineen. Tyynen sään vuoksi ilmansaastetta oli paljon, mikä näkyi Toukolan rantapuistosta kuvatun iltakajon väreissä.

Kuvattu 22.11.2005 (tiistai) klo 16.08   |   Suuri versio

Kirsi

Kun katsoo tätä ja edellisenä päivänä otettua kuvaa vuoronperään huomaa värien intensiteettieron; samat värit mutta eilisesä haaleammat sävyt. Tässä kivet ja savut tuovat jännää rosoa tunnelmalliseen kuvaan.

23.11.2005 klo 21.23

inninn

Very specially and nice, I'm flying to Helnsiki on 03 st December.. a very old dream !!
Saludos desde Barcelona ( España)

24.11.2005 klo 17.50

Raili

inninn: Welcome! hope your old dreams come true...

24.11.2005 klo 22.52

Hannu-Pekka

Valo ja värit hyvät, mutta tuo sommittelu on taas kovin ontuvaa, kuten ylipäätään Niklaksen kuvissa. Olen tästäkin aiheesta nähnyt satoja perempia versioita, mutta hyvä että Niklas jaksaa kuvata lähiympäristöä, mitä filmiaikaan vain harvat ja vannoutuneet valokuvauksen harrastajat tekivät.
Nyt digiaikana näitä kuvaajia tulee lisää paljon, mutta mikä on hyvä kuva? Valokuvaaminen digikameralla ei ole sen helpompaa kuin filmikameralla, vaan pikemminkin vaikeampaa?

25.11.2005 klo 01.37

Raija

Hannu-Pekka huh mitä kritisoitkaan.
kummalla katsot kuvia kaukoputkella vai mikroskoopilla?
Kuvat ovat mielestäni aina hienoja ja jos joskus joku kuva ei kolahda en kommentoi ollenkaan.

25.11.2005 klo 10.29

Tiina

Olen täysin samaa mieltä Raijan kanssa!!! Kukaan täysijärkinen ei näistä kuvista voi kommentoida noin, kuten Hannu-Pekka on tehnyt. Kuvat ovat UPEITA!!! kotisivunakin on Taivasalla.net jotta näen heti aina koneelle tultuani onko tullut uutta ihasteltavaa. Hannu-Pekkalla varmaankin on silmissä vikaa, tai sitten hänellä on ihan hirvittävän huonokuntoiset lasit.
Jatka samaan malliin Niklas, otoksiasi on kiva katsella ja ihastella ;-D

25.11.2005 klo 11.57

Hara

Hoo-pee.haluaisin nähdä fotot jotka olet itse ottanut.. jotta tämä kommentointi palsta pysyy
itse aiheessa eli fotojen kommentoinnissa,niin en lähde enenpää väittelemään asiasta kanssasi.
kritiikki on aina sallittua ja välillä toivottavaa itse kullekkin mutta mielestäni noi
sinun kommenttisi ovat aivan suoraan sieltä.
toki,Niklaksen ottamista kuvista löytyy varmaan
"huonojakin" mutta luulen ja uskon,että ne on siltikin parempia fotoja kuin sun tai mun ottamat
fotot.olen puhunut.kiitos niklas jälleen kerran,äläkä lannistu vaikka välillä tulisikin kovempaa kritiikkiä.

25.11.2005 klo 12.26

Annuli

Vou, Hannu-Pekka...! Kritiikkisi on paitsi kohtuuttoman kovaa, myös perusteetonta, sillä Niklaksen 'silmä' on huomioitu tiedotusvälineitä myöten. Uskotko, että huonon tai keskinkertaisen kuvaajan kotisivut saisivat viidakkorummut kumisemaan niin, että tuhannet ihmiset kävisivät niitä ihailemassa? Nämä kuvat todella koskettavat meitä, jotka käymme täällä päivittäin -- ja meitä on monia. Minäkin haluaisin nähdä omia kuviasi tai niitä "satoja" tästä aiheesta paremmin napattuja otoksia... Vähän ihmetyttää, mikä oikeastaan oli motiivisi tulla kommentoimaan tuolla tavalla...

25.11.2005 klo 14.02

Annuli

Ah, nyt vasta huomaan, että H-P on haukkunut koko liudan kuvia... No joo... Rakentava kritiikki on aina paikallaan, mutta noita kommentteja lukiessa tulee väkisinkin vaikutelma, että kirjoittaja on jotenkin katkeroitunut ja aloittanut henkilökohtaisen ajojahdin. Voisiko olla niin, että ammattilaista ottaa päähän se, että amatöörillä on iso joukko faneja, tai jotain sen tapaista...?

25.11.2005 klo 14.17

Niklas Sjöblom

Olipa mielenkiintoista ja kaikessa poikkeuksellisuudessaan suorastaan virkistävää palautetta Hannu-Pekalta! Sukunimen avulla löysin miehestä tietoa, joka kertoo että hän tietänee mistä puhuu. Ehkä hän haluaisi kertoa meille vähän itsestään kritiikkinsä tueksi?

Voin ainakin osittain yhtyä Hannu-Pekan esittämään kritiikkiin kuvieni sommittelusta. Se onkin varmaan asia, johon ei koskaan voi panostaa liikaa. Monet ovat ne kerrat, jolloin jälkikäteen harmittelen kuvieni sommittelua. Joskus kuitenkin kuvaustilanne tai maisema rajoittavat melkoisesti sommittelun mahdollisuuksia, puhumattakaan kompaktikameran tekniikasta. H-P:n vihjaukset "vahinkolaukauksista" huvittivat minua.

Mietin usein sivustoni tarkoitusta ja sitä, mikä siinä kerää yli tuhatpäisen päivittäisen katsojajoukon. Teoriani on, että kuvissani ei niinkään viehätä niiden sommittelu, tekninen laatu ja "oikeaoppisuus", vaan ajankohtaisuus, tutut kohteet ja kuvista mahdollisesti välittyvä tunnelma. Mikäli julkaisisin vain valokuvauksen kultaisten sääntöjen mukaisia kuvia, sivuni jäisivät melko tyhjiksi. Harrastajakuvaajana en tietysti edes tunne sääntöjä, joten ymmärrän hyvin Hannu-Pekan väitteen siitä että valokuvaajana olen vielä lapsenkengissä.

Kaikesta kritiikistä huolimatta olen iloinen siitä että Hannu-Pekka lausui kuvieni valosta pari myönteistäkin sanaa, sillä pidän itseäni nimenomaan valaistuksen metsästäjänä ja tunnelmien välittäjänä. Myös tieto siitä, että H-P viihtyi kuvieni parissa yli tunnin kirjoittaen 12 erillistä kommenttia, on sangen imartelevaa. ;)

Tämä olkoon yleinen vastaukseni Hannu-Pekan kommentteihin. Saatan vastata erikseen muutamaan hänen esittämäänsä kuvakohtaiseen kritiikkiin myöhemmin.

Lopuksi haluan vielä kiittää kaikkia niitä, jotka Hannu-Pekan esittämästä kritiikistä tuohtuneina ovat kirjoittaneet tänne "puolustuspuheenvuorojaan". Se, ettei uusia kuvia ole ilmestynyt pariin päivään, johtuu lähinnä harmaasta säästä ja muiden puuhien runsaudesta. Älkää siis olko huolissanne, ei minua noin vain lannisteta! :)

25.11.2005 klo 14.55

Annuli

Puolustuspuheenvuoro jatkuu: Nimenomaan, Niklas! Emme pidä kuvistasi siksi, että ne olisivat teknisesti oikeaoppisia, vaan siksi, että niissä on tunnelmaa ja kauneutta, joka puhuttelee meitä. Jotain, mikä pysäyttää arjen kiireiden keskellä. Niistä näkee, että sinä ymmärrät (ja ymmärrät syvästi) elämän ja luonnon monimuotoista kauneutta ja näet sitä sielläkin, missä se jää monilta muilta huomaamatta. Lisäksi kuvissasi on jotain, mikä valitettavan usein jää puuttumaan valokuvista, joissa kaikki on niin sanotusti 'kohdallaan'. Kai sitä voisi kuvata vaikka sanalla: sielu.

25.11.2005 klo 15.47

Hara

Hienoa niklas vai saako sanoa "nikke"?
lumisia fotoja odotellessa.......

25.11.2005 klo 15.47

Annuli

Jahas, olisikohan aika pyyhkiä vaahto suupielistä ja ottaa pieni sininen pilleri...? Ylettömästä tuohtumuksestani päätelleen taidankin olla isompi Niklas-fani kuin kuvittelinkaan... ;)

25.11.2005 klo 15.54

Hara

Annuli: älä ota........ :)

25.11.2005 klo 16.00

-kale-

Hoh hoijaa! Tätä olen odottanutkin. Tämä on kuin suoraann kameraseurojen pöytäkilpailusta. H-P on kaivanut esiin ehkä sellaisia kuvia ja asioita joissa kaikki ei ole ihan kohdallaan. Mielestäni tälläisessa määrässä kuvia niitä aina löytyy. Jossain aikaisemmassa kommentissani mainitsin jo, että verrattuna aikaisempien vuosien kuviin kehitystä on tapahtunut paljon. Nyt,kun olen seurannut näitä kuvia olen huomannut yhden yhteisen piirteen näissä kuvissa ja se on tunnelma. Niklaksen vastaus H-P lle osoittaa, että kehitystä tulee jatkossakin tapahtumaan. Olen useassa asiassa samaa mieltä H-Pn kanssa tuossa sommittelussa. Kuvaamalla ja omia kuviaan katsomalla kriittisesti se tulee jatkossa automaattiseksi toiminnaksi sitä erikseen miettimättä.On hienoa, että täällä uskalletaan myös kritisoida eikä siitä pidä kenenkään ottaa hernettä nenäänsä. Jatka vain samaa rataa tämä palsta innostaa varmasti montaa uutta ja aloittelevaa kuvauksen harrastajaa kuvaamaan omaa lähiympäristöään. Unohdin vielä yhden kehun eli kuvat ovat mielestäni teknisesti tosi upeita pienistä sommittelupuutteista huolimatta.

25.11.2005 klo 16.53

tapio rauvala

Olen pitänyt Niklaksen kuvissa juuri hienosta sommittelusta ja tietenkin tunnelmista. Usein Niklas hakee omaperäisiä ratkaisuja sommitteluun, eivätkä ne varmaan noudata sommittelun klassisia sääntöjä. Onnistuneita tai ei, kokeilu kannattaa. Omaperäisyys tuo esiin sellaista mitä ei muuen olisi. Ehkä juuri tunnelmien luominen on Niklaksen vahvuus.

25.11.2005 klo 20.52

Jonna

Minua viehättää Niklaksen kuvissa usein esiin tuleva huumorintaju tunnelman ja kuvien kauneuden lisäksi. Ensimmäisinä esimerkkeinä tulee mieleen pari eläimellistä kuvaa: 10.8.2005 (lokit vastatuulessa)ja 17.4.2005 (kukka ja mehiläinen) :) Varsinkin nuo lokit tulivat sopivaan aikaan, oli hieman vastaista tuulta omassa elämässäkin mutta tuo kuva sai hymyilemään ja muistamaan, että kyllä se tuuli vielä kääntyy...ja niin kääntyikin.

26.11.2005 klo 01.20

tomi block

Hienoa että kuva herättää keskustelua. Pakko väittää tähän väliin että työkseen 5-vuotta kuvia katselleen silmään kaikki näyttää harmoniselta ja ennenkaikkea mielenkiintoiselta. Missään tapauksessa kuvaaja ei ole puusilmä vaikkei noudatakaan(toiv.ei tiedä)Sääntöjä kuvan. TOIVON SAMAN TYYLIN JATKUVAN.

26.11.2005 klo 20.21

Erkki

Niklaksen kuvat ovat kyllä tehneet minuun vaikutuksen.Itselläni on pieni digipokkari mutta osaltaan Niklaksen kuvat ovat vaikuttaneet siihen suuntaan että harkinnassa on hankkia laadukkaampi kamera ja yrittää tallentaa kotikaupunkini Helsingin näkymiä yhtä vaikuttavalla tavalla kuin Niklas.

27.11.2005 klo 17.55

Paula

Mulle tää kuva on yks vaikeimmista. Jos tää olis mun ottama, niin mä olisin ajatellut noiden pintakivien korostavan saateisen päivän apeaa fiilistä. Näyttävät supernokihiukkasilta. Ja "tuntuu" kuin olin pakenevassa laivassa. Puhutteleva kuva siis...

28.11.2005 klo 21.26

Hannu-Pekka

Onkohan kysymyksessä keskinäisen kehumisen kerho tai Niklas Fun Club?
Huh, kirvoittipa lyhyt kriittinen kommenttini monenlaista mielipidettä. Olen netin tämäntyyl. sivujen suhteen ensikertalainen, eli en ole nähnyt vastaavia, ja nyt kirjoitin ensi kertaa kommenttini ilman katkeruutta tms. Katson valokuvia yleensä painettuina, alkuperäisinä tai näyttelyissä tms., tietokoneen ruudulta en enää niitä juuri halua katsoakaan kuvien laadun muuttumisen takia.
Kommenttini ensivaikutelma oli, että Niklas on kerännyt joukon tosi vannoutuneita ihailijoita, jotka ärsyyntyvät helposti, kun heidän päivän piristykseensä puututaan kriittisesti. En ole nähnyt Niklaksen kuvia pitkältä aikaväliltä, muuta kuin pieninä vilaukseltaan, joten en pysty sanomaan mitään kokonaisvaltaista niistä yleensä. Nyt saatu vaikutelma tuki ensivaikutelmaani. Eli kehityskelpoinen harrastelija uransa alkuaskelmilla! Katsotaan kymmenen vuoden päästä?
Mutta mikä on tämän sivuston perimmäinen tarkoitus? Nämä netin sivustot ovat minulle täysin tuntemattomia, eikä tämäntyylisen huulenheiton jälkeen tosiaankaan kiinnosta niihin enempää tutustua.
Niklaksen sivut houkuttelivat Vartin kirjoituksen kautta - onneksi sen kehut eivät pitäneet paikkaansa - kuten uskoinkin.
Tunnelma ja sommittelu ovat eri asioita. Sommittelu ei ole sääntöjä tai oikeaoppisuutta; somm. on aina läsnä jokaisessa kuvassa - TASAPAINO on päämäärä. Kuvan eri voimatekijöiden välille on luotava tasapaino, jotta kuvakentän eri osatekijät olisivat balansissa. S. on aina pidettävä mielessä ennen laukaisimen painamista. Sen jälkeen ei enää voi tehdä juuri mitään.
Vähän samankaltainen on valo - sillä aina kuvaa otettaessa on toimittava valon ehdoilla. Niklas on löytänyt ns. dramaattisen valon, mutta se on vasta alkua valon maailmaan - itseasiassa helpoin valon lajityyppi, minkä harrastajat löytävät ekaksi.
Kuvien sielukkuus on niin epämääräinen käsite, ettei se Annulin puheista aukea. Tiedän mitä hän mahtaa tarkoittaa, mutta Niklaksen kuvien kohdalla ylipäätään tuo on liian henk.koht. kehuiksi asti.
Omilla kuvillani ei ole merkitystä kritiikin perustana? Toki olen ottanut kymmeniä/satoja parempia, mutta se ei merkitse mitään; enkä aio niille mitään kotisivua koskaan perustaakaan. Mainitsemani sadat(tuhannet) paremmat kuvat olivat muiden ottamia vuosikymmenien saatossa. Koska ne olen joskus nähnyt, en voi katsoa Niklaksen kuvia neitseellisesti jollain tunteen tasolla. Enkä kai osaa katsoakaan kuvia tunteella tms. tavalla. Kuvien hyvyyttä ei voi mitata katsojien kommenteilla tai sivujen kävijämäärillä, mikä tuntuu olevan lainaa mainonnasta.
Helsinkiläiset käykää katsomassa hyviä kuvia monissa hienoissa valokuvanäyttelyissä! Kotiseudun kuvien parhaat ovat Hannes Heikuran ym. mestarilaukaukset Korjaamon galleriassa, tai Valokuvataiteen museon laaja hieno katselmus, tai Harri Larjoston tunteisiin vetoavat kuvat Amos Andersonilla! Niissä löytyy päivän piristystä koko kuukaudeksi ja tosiaan ihan toisella tasolla kuin Niklaksen näppäykset.

01.12.2005 klo 01.20

Paula

On tässä nähty muidenkin kuvia, itse ainakin olen aina juossut kuvien perässä milloin missäkin. On tullut selailtua myös näitä web-sivustoja kavereiden suositusten perusteella. Niin koti- kuin ulkomaisiakin. Ei vaan liika ammattilaisuus meikäläistä puhuttele. Niklaksen kuvat tulevat lähelle, niitä tekee mieli katsoa. Olen myös kiinnostunut ihmisten kommenteista, niin sisällöllisesti kuin kielimuodollisestikin. Toivoin myös joskus voivani nähdä hyvää kritiikkiä, joten - Hannu-Pekka - tekstisi on, kuten jo sanoin... aivoverenkiertoa virkistävää!

01.12.2005 klo 02.29

Paula

...mutta kaikenkaikkiaan, toimii vain osana kokonaisuutta! Siis yhden ihmisen teksti, virkistäjänä. Kuin myös kuvasto, tuskin monikaan päiväänsä ihan vaan yhden asian parissa viettää.

01.12.2005 klo 11.07

Jussi Saarinen

Hannu-Pekan mielipiteistä heijastuu kateus suosittua ja hyvää sivustoa kohtaan, jonkilainen Toivo Kärki-Reino Helismaa myöhempi ilmentymä.
Ei valokuvaaminen ole noin sääntöihin sidottua, katsokaapa vaikka joitan Yosuf Karshin loistavia muotokuvia, jossa rikotaan kaikkia mahdollisa sääntöjä.
Oikeasti kuvasi ovat ihan pro tasoisia.

02.12.2005 klo 14.33

Lasse

Hrrrrrrr! Näyttää kylmältä... mutta kauniilta.

06.12.2005 klo 22.39

Hannu-Pekka

Heipä hei tässä taas KRIITIKKO!
En ehdi kommentoimaan juuri mitään, mutta tässä oli se jossain muun kuvan yhteydessä vastaamani Karshin kuvien kritiikki eli ei Karsh ole rikkonut missään sääntöjä vastaan.....? En todellakaan tunne mitään kateutta Niklaksen kuvia kohtaan, sillä itse en ottaisi vastaavanlaisia kuvia montaakaan samanlaista, vaan ne olisivat perempia tai huonompia, mutten viitsi ottaa......
Kuvien arvioinnissa ei ole kysymys muiden kuvista kuin asianomaisen kuvista? Kritiikkiähän perusteltuna saa esittää kuka tahansa, mutta sellainen ei ole kritiikkiä; very specially nice, oikein hyviä kuvia, ainutlaatuisia näkymiä yms.... ELI ilman perustelua esitetty kritiikki ja kehumiseen tarvitaan nimenomaan muutakin kuin sain päivän pelastettua tai peräti "orkut" Niklaksen kuvaa katsellessa...? Olisin halukas kuulemaan perustelut, mikä sai ko. tunnetilan aikaiseksi..?

19.01.2006 klo 03.23

Hannu-Pekka

Eli tarkennuksena vielä se seikka kyselyyni, eli en koe Niklaksen kuvia muuta kuin keskinkertaisina tusinakuvina, joita olen nähnyt vuosikymmenien saatossa tuhansia parempia ja huonompia. Joten en enää jaksa juurikaan innostua jostain mmmmm......... ko.henkilön vuodatuksista ja ENNENKAIKKEA KEHUISTA. Sen sijaan tämä Niklaksen fan klubi tuntuu olevan aivan uskomaton kehumisen kerho: En ole nähnyt missään kehuttavan niin paljon yhden ihmisen kuvia. Ei edes Edward Westonin tai H.G.-B.n osaltakaan, ja se on nyt jo jotain? Onko siis Niklas kehujen arvoinen?
Jos on niin en tunne todellakaan tippaakaan kateutta, vaan ainoastaan sääliä tuon asian totaalisesta väärinymmärryksestä? On hyvä kuulla kehoja kuvistaan, mutta jos kuulee liikaa, se on jo liikaa eli Niklas tuntuu saaneen liikaa kehuja ns. tavallisilta ihmisiltä. Eli hän ei pysty vastaanottamaan kritiikkiä.......?

19.01.2006 klo 03.35

Suvi

"Eksyin" ensimmäistä kertaa näille sivuille ja täytyy sanoa, että Niklaksen kuvat miellyttävät silmääni. Minua ei siis kaiketi voida ensikertalaisuuden perusteella luokitella fan-clubilaiseksi. Sitä vain jäin ihmettelemään, että jos nimim. "Hannu-Pekka" inhoaa näitä kuvia noin syvästi, miksi ihmeessä hän sitten roikkuu sivustolla. Lopettaisi ihmeessä tämän hänelle kaikinpuolin vastenmielisen sivuston selailun. Näin tekisi täysipäinen ihminen - vaan ehkei masokisti.....
Rakentava kritiikki on aina paikallaan, mutta tuo HP:n vuodatus vaikuttaa häiriintynen ihmisen touhulta. Eiköhän siis sovita, että jätämme tällaisen ihmisraunion mielipiteet ihan omaan arvoonsa ja jatkamme onnellinen hymy huulillamme Niklaksen tunnelmakuvien katsomista.

13.02.2007 klo 14.40

Kommentoi tätä kuvaa

 



Ei näy kommenttisi yhteydessä.

 


Nimesi toimii linkkinä kotisivullesi.

Haluatko selaimen muistavan tietosi?



Kommentin linkit tulisi merkitä html-koodilla <a href="http://...">linkkiteksti</a>.

Täytä ainakin siniset kentät, kiitos!
 

 

Lähetä kommenttisi vain kerran!

Uusimmat kommentit kaikista kuvista ja molemmista kieliversioista

taivasalla.net